Wednesday, September 19, 2007

Today's Recipe

MACARONI AYAM KUAH TOMATO

INGREDIENTS:

1kg dada ayam dipotong kecil-kecil
4 biji tomato sederhana dibuang biji dan dipotong kecil dan dikisar
2 ulas bawang putih dikisar
1/2 sudu besar lada puih serbuk
1 sudu besar mentega atau margarine
6 sudu besar pati tomato (kalau tak suka masam sangat .. gantikan dengan tomato sos sahja)
800ml air
1 batang lobak merah sederhana di kupas kulit dan potong dadu kecil
50g kacang peas
air perahan dari 1 biji lemon
garam secukup nya
gula jika suka

500 g macaroni ~ boil with water and a tablespoon of oil to avoid it from sticking together

METHODS:

1. Gaul ayam bersama serbuk lada putih dan tomato kisar dan bawang putih.

2. Pijarkan mentega, tumis ayam bercampur tomato. Kacau sehingga rata.

3. Masukkan pula pati tomato, air, lobak dan kacang peas.

4. Setelah mendidih, campur air perahan lemon, serta garam secukup rasa.

5. Kacau lagi sehingga daging ayam dan lobak empuk.

6. 500g macaroni di rebus dengan sedikit minyak agar tidak bergumpal kelak.

7. Semasa menghidang letak kan macaroni dalam mangkok dan tuangkan kuah tomato.

Hahaha....cuba jangan tak cuba

4 comments:

bola2api said...

hahahahah! buleh tak.. aku ingatkan aku bukak website resipi.. rupanya betul website abu! hahahhahah

Abu Soffian said...

Aku macam nak try...aduh macaroni takde la pulak kat rumah. Takpe weekend ni pi shopping

Saiful Kodi said...

kalu wat nanti wat lebay...bgtau ek!haha

Dancing Ciken said...

good2, dah pandai memasak sekarang ye